آموزش رایگان برنامه نویسی و پردازش تصویر در متلب
برای آموزش برنامه نویسی و پردازش تصویر در متلب بحث پردازش تصویر یک زیر شاخه ازبحث پردازش سیگنال است که تاکیدش بر روی سیگنال های دو بعدی هست که میشود به شکل یک تصویر نشان داد الزاما هر چیزی که ما اسم تصویر روی آن میزاریم ویدیو ، عکس یا این جور مسایل اینها نیست .
خیلی چیزها هستن که از جنس تصویری نیست ولی ما ترجیح میدهیم انها را به شکل تصویر باهاشون برخورد کنیم در کل هر کاری که بخواهیم با این سیگنال انجام بدهیم اعم از این که یک مفهومی را بخواهیم از ان درک کنیم میخواهیم ان را از الودگی ها ونویزها پاک بکنیم بخواهیم یک پراسسی روی ان انجام بدهیم که منظور ما میتواند موارد مختلفی باشد به عنوان مثال در حد یک سیستم امنیتی که افراد را شناسایی میکند یا در حد یک سیستم پزشکی که یک سری مشکلات یا بیماری هایی را تشخیص میدهد یا کمک میکند در تشخیص یا یک چیزی که تصویرها را طبقه بندی میکند و از تصاویر اطلاعات مفیدی استخراج میکند برای مثال در سیستمهای اتوماسیون پارکینگ یا سیستم پلاک خوان پلاک خودروها را استخراج میکند، همان چیزی که الان توی موتور جستجوی تصاویر گوگل استفاده میشود similarity واین مباحث را محاسبه میکند در همه این موارد ما به نوعی با الگوریتم ها ورویکردهای پردازش تصویردرگیر هستیم چیزهایی که در واقع به اسم کاربرد میشود از پردازش تصویر از انها نام برد اینها چیزی نیستند جزترکیب همین الگوریتم های پایه که ما اینها را در این دوره اموزشی در واقع تاکید خواهیم کرد.
به building block ها یا بلوکهای سازنده خیلی از الگوریتمها را که بعضی هایشان بسیار ساده است بعضی هایشان پیچیدگی بیشتری دارد نهایتا یک viwe از اینها ارایه خواهیم کرد که ببینیم چه طور میتوانیم از این الگوریتم ها ی پایه وترکیب انها استفاده کنیم برای یک سری کاربرد های خاص .
یک تصویر یک سیگنال است یک چیزی که حاوی یک پیام است که میتواند یک پیام فوق العاده سری باشد منتها یک نوع خاصی از سیگنال است که میشود نوع ان را با یک صفحه یا یک ارائه دو بعدی نشان داد .
چیزی که الان ما از محیط اطراف دریافت میکنیم به عنوان یک ناظر ، یک سیگنال تصویر است یک سیگنال بینهایت بعدی اگر بخواهیم این را با همه جزییاتش ذخیره کنیم به بینهایت حافظه احتیاج خواهیم داشت منتها کامپیوتر های ما وحتی مغز ما محدودند از نظر حافظه از نظر قدرت پردازش ونمیتوانیم واقعا هیچ منظره ای را همان طور که هست ببینیم و ذخیره سازی کنیم .
دوربین های دیجیتال از نظر فاکتوری مثل Mega pixel دارند پیشرفت میکنند به خاطر این که قدرت پردازش بالا رفته میزان ذخیره سازی اطلاعات ما بالا تر رفته و میتوانیم این تصویر را که در واقع یک تصویر پیوسته و انالوگ هست با جزییات بیشتری ذخیره سازی کنیم ولی هیچ کدام از این تصاویری که ما امروز به اسم تصویردیجیتال داریم میبینیم دقیقا ان چیزی نیست که واقعا هست همین منحنی که کشیده شده منحنی نیست بلکه از کنار هم قرار گرفتن یک سری عنصرهای خیلی خیلی ریزی ایجاد شده اصطلاحا یه سری کوانتوم هایی ، یه سری بلوک های سازنده ای به هر حال هستن که توسط این ما یک تصویر بزرگتری را کوانتیزه کردیم منتها انقدر تعداد این ها زیاد است من و شما متوجه نمیشویم این یک چیز گسسته است به هر حال همین تصویر انالوگ را در نظر بگیرید (یک منظره واقعی) ُبرای این که در کامپیوتر بشود به راحتی ذخیره سازی کرد امدن به شکل یک ارائه دو بعدی تعریف کردن که در حالت کلی یک جدولِ که هر عنصر از این جدول حاوی اطلاعاتی در مورد بخشی هست که وظیفه نمایش دادن ان بخش به این اختصاص پیدا کرده عملا چیزی که ما اینجا از این تصویر میبینیم عنصرهای مختلف این قسمت که در یک جای به خصوصی یک رنگی ویک شدت نوری و یه چیزی را دارد توصیف میکند .اصطلاحا میگن picthre cell که این رو خلاصه سازی کردن شده pixel این یک سلول از یک تصویر یک تصویری که کوانتیزه شده ( کوانتیزه کردن یعنی کاری بکنیم که تعداد عناصر یک پدیده شمارا باشه )
واقعیت این است که تعداد پرتوهای نوری که منعکس میشود به چشم ما میرسد بینهایت است حالا اگر در آموزش برنامه نویسی و پردازش تصویر در متلب به تئوری کوانتوم معتقد باشیم خیلی خیلی زیاداست ، بی نهایت نیست .(تئوری کوانتوم فیزیک میگوید اینها شمارا هست اما تعدادشان خیلی زیاداست)
بعضی ها معتقدند دنیا پیوسته است وچیزی به نام کوانتوم نداریم شمارا نیست .
حالا اگه فرض کنیم این تصویر واقعا انالوگ باشد چشم ما هم یک تعداد مشخصی سلول های دریافت کننده دارد ما همه ان پرتو ها را نمیتوانیم بگیریم یک سری از اینها هدر میرود ولی انقدر تعداد اینها زیاداست که ما اینها راکاملا پیوسته داریم میبینیم یعنی این به ذهن ما میرسد که پیوسته است .
ادامه آموزش برنامه نویسی در متلب بخش 2