دوربین و زاویه دید

زاویه دید در دوربین

به بازه ای از یه محیط مشخص که دوربین میتواند دید داشته باشد زاویه دید دوربین میگویند. یا به عبارت دیگر مناطقی از محل را که دوربین میتواند تصویر ان را پوشش دهد زاویه دید گفته میشود.. از همین رو انتخاب نوع زاویه دید به نسبت محلی که دوربیندر ان کار میکند اهمیت بالایی خواهد داشت. سایز سنسور تصویر و لنز دوربین دو فاکتور بسیار مهم برای انتخاب این موضوع است.

لنز و فاصله کانونی:

یکی از نکات مهم در لنر های دوربین مداربسته فاصله کانونی آن است . فاصله کانونی یعنی فاصله ای که بین عدسی دوربین تا سنسور حسگر تصویر وجود دارد .

واحد اندازه گیری آن فاصله کانونی با واحد میلی متر بیان می­شود. فواصل کانونی کم باعث ایجاد تصاویر واید و لنز ها با فاصله کانونی تصاویر با تمرکز بیشتری ایجاد میکنند . پس فاصله کانونی کم، عامل داشتن تصویر واید و زاویه دید دوربین مداربسته زیاد و وسیع‌تری می‌باشد.

در دوربین ها با فاصله کانوی زیاد باعث ایجاد تصاویر زوم تر و همچنین مشاهده جزئیات بیشتری را ایجاد میکنند.

اندازه سنسور تصویر:

یکی دیگر از عوامل اندازه سنسور تشخیص دهنده تصویر است. سنسور تشخیص تصویر در دوربین های مداربسته با دریافت تور و آنالیز شدت نور آن را تبدیل به تصاویر دیجیتال میکند. هرچه سایز سنسور تصویر بزرگتر باشد تصویر بزرگتری نیز خواهیم داشت. رابطه بین سنسور تشخیص تصویر با اندازه تصویر رابطه مستقیم است .

استفاده از لنز زوم در نرم افزار پارکینگ و نرم افزار کنترل تردد خودرو بسیار مورد استفاده قرار میگیرد که با شناسایی پلاک توسط دوربین پلاک خوان فرمان باز شدن راهبند به ماژول کنترل راهبند ارسال میگردد .

فاید داشتن تصویر بزرگ در دوربین :

اگر در پروژه نیاز به جزئیات ندارید میتوانید از دوربین با لنز واید تر استفاده کنید هرچقدر بخواهید منطقه بیشتری را پوشش دهید میتوانید از لنر های واید تر استفاده کنید. این کمک میکند تا اپراتور سیستم برای چک کردن محیط تعداد دوربین کمتری را تحت نظر داشته باشد

برای مثال برای یک محیط بزرگ یا کارگاه بزرگ که وسیع باشد و بخواهید از دوربین کمتری استفاده کنید ولی تمام نواحی را پوشش دهید، از لنز‌ها با تصاویر پهن باید استفاده شود. در این موارد که جزییات تصاویر اهمیت کمتری دارند، باید از دوربین‌هایی دارای لنز پهن با فاصله کانونی 2.1 یا 2.8 یا 3.2 میلی‌متر استفاده نمود.

دوربین‌های فیش آی یکی از مشخص ترین دوربین واید موجود هستند که زاویه دید 360 درجه دارند. لنز این دوربین ها بسیار پهن و دارای فاصله کانونی کم هستندد. این دوربین به طور معمول در داخل و در سقف نصب می­‌شود. در پروزه های استفاده میشودکه با یک دوربین کل نواحی پوشش داده شوند، اما جزییات زیادی در تصویر دیده نمی شود.

فواید داشتن زاویه دید کم

بر خلاف دوربین های با زاویه دید زاید اگر جزئیات در ناحیه خاصی مورد نظر باشد باید از دوربین های با زاویه دید کم استفاده نمود.این دوربین ها دارای فاصله کانونی اندک هستند و فاصله عدسی تا سنور آنها بیشتر است.هرچه این فاصله بیشتر باشد جزئیات بیشتر و زاویه دید کمتر خواهد بود

در پارکینگ ها برای استفاده از سیستم هوشمند پارکینگ پلاکخوان از آنجایی که نیاز است قسمت خاصی از تصویر با جزئیات بیشتری استفاده شود از دوربین هایی با فاصله کانونی بیشتر استفاده میشود همچنین هرچه سرعت تردد بیشتر باشد نیاز است از فاصله کانونی های بیشتر استفاده شود.