برای ورود از کارت استفاده کنیم یا قبض حرارتی

در این مطلب سعی شده تا بررسی کنیم برای ورود به پارکینگ قبض چاپی بهتر است یا استفاده از کارت مغناطیسی و دلایل هر کدام را بررسی کنیم .

برای فهم این موضوع عوامل  موثر بر انتخاب هر کدام را باید دانست :

جای پارک خالی :در هر پارکینگ جای پارک تعداد خودرو های متفاوت است و به میزان مساحت آن بستگی دارد .منظور از جای پارک خالی به صورت حداکثر است .

تردد :

-تردد : تعداد خودرو هایی که در روز در یک پارکینگ تردد میکنند را باید در نظر گرفته شود . که بسته به محل پارکینگ این میزان متفاوت باشد . ممکن است در یک پارکینگ هر جای پارک در طول روز  چندین مرتبه توسط خودرو های مختلف استفاده شود .

با توجه با این دو مفهوم دلایل تسنفاده از هر کدام را بررسی میکنیم .

پرینتر حرارتی:

در صورت حضور کاربر با ایجاد کلید میانبر در صفحه کلید میتوان با هر بار فشردن هرکدام از کید های میانبر تعرفه چاپ قبض را انجام داد این کار در سیستم های بدون حضور کاربر توسط دکمه ریسپانسر انجام میگیرد.

در هر قبض چاپ شده علاوه بر اطلاعات زمان ورود پلاک و بارکد و کاربر ثبت کننده نیز ثبت میگردد . قبض چاپ شده طول آن 10 سانتی متر و عرض آن 8سانتی متر است . این پرینتر های بدون مصرف جوهر بوده و با حرارت چاپ قبض را انجام میدهند و تنها استهلاک آن تیغه است . طول هر رول پرینتر حرارتی حدودا 55 متر است . با توجه به قبض های ده سانتی میتوان با هر رول حدود 550 عدد قاب را چاپ نمود .

کارت مغناطیسی :

به ازای هر جایگاه خالی یک عدد کارت خام RFID در نظر گرفته میشود .

در میان کارت های مغناطیسی یک تراشه قرار دارد که درون آن یک کد 16 رقمی ثبت شده است . پس از تعریف  هر کارت در نرم افزار پلاک خوان خودرو ، اتوماسیون پارکینگ کدی را برای این کارت در نظر میگیرد . با تعیین هر تعرفه دلخواه برای هر شماره کارت میتوان در زمان ثبت ورود هر خودرویی را با توجه به تعرفه کارت  ثبت کرد.

کد داخل این کارت مغناطیسی توسط بوبینی که در ریدر دراد که توسط کابل شبکه یا USB به سیستم متصل میشود خوانده خواهد شد.

در این نوع استفاده نیاز به یک ریدر یو اس بی یا ریدر rfid تحت شبکه در هر درب ورود مجزا است.

بررسی هزینه : برای استفاده از چاپ قبض حرارتی نیاز به خرید یک عدد پرینتر نیاز است با قیمت حدود 5 میلیون تومان است . همچنین برای هر رول پرینتر هزینه ای حدود 16 هزار خواهد یود. بنابر این با افزایش تردد پارکینگ هزینه مصرفی برای رول نیز افزوده خواهد شد .

برای درک بهتر این مقایسه در جدول زیر انجام گرفته است :

با توجه به این اطلاعات در جدول در میزان جای پارک یکسان استفاد از چاپ قبض هزینه بیشتری خواهد داشت .

 اما ممکن است در شرایطی انتخاب استفاده از قبض حرارتی مناسب تر باشد مانند :

پارکینگ هایی که امکان باز گشت کارت در خروجی وجود نداشته باشد .

پارکینگ موقت با ظرفیت بالا که هزینه اولیه زیادی را شامل میشود (100 هزا ر خودرو ورودی در یک ماه و در سایر  ماه ها غیر فعال)